T O P I C R E V I E W |
nitzrebb |
Posted - 10 Jun 2003 : 20:10:43 Nu we toch volop aan het posten zijn in dit forum, graag jullie mening over het volgende: de regels stellen dat je, nadat alle veldslagen gestreden zijn, de eenheden die op hun gereduceerde kant liggen, weer op volle sterkte moeten gedraaid worden.
Eigenlijk wil dit zeggen: de Union legers voeren hun verschillende aanvallen uit op de Zuidelijken. Afhankelijk van de uitkomst van deze battles, zijn er een deel eenheden die gehavend (gereduceerd) uit de strijd komen. Zijn alle battles gevochten, dan mogen de Zuidelijken in hun beurt een tegenoffensief lanceren, maar wat blijkt: de Noordelijke legers die je net fel bevochten had, en die gewond uit de strijd zijn gekomen, zijn opeens volledig hersteld en staan als nieuwe, verse troepen tegenover jouw legers opgesteld. Niet alleen dat, maar ook de Zuidelijke troepen zijn zelf plots genezen van hun opgelopen verwondingen uit de vorige battles.
Ik geef dit voorbeeld maar om aan te tonen dat dit allesbehalve realistisch is. Zelf hebben we onmiddellijk beslist om dit anders aan te pakken: realistisch gezien moet er toch een bepaalde tijd overheengaan vooraleer een unit terug op volle sterkte kan komen. Onze oplossing was om ��n speelbeurt te wachten vooraleer een gereduceerde unit terug op volle sterkte gebracht kan worden: dit komt overeen met ��n maand tijdens het spel.
Dit wil zeggen: speler A valt speler B aan. Uitkomst van de battle is dat zowel speler A en speler B elk een gereduceerde unit hebben. Deze worden pas terug hersteld na ��n speelbeurt: dus nadat B gespeeld heeft, en het terug aan A is.
Probleem is soms om correct bij te houden wanneer nu een unit een bepaalde speler terug kan hersteld worden omdat dit niet altijd hoeft te gebeuren in de beurt van die bepaalde speler.
Maar: het maakt het spel wel strategischer: plots ga je rekening houden met "gewonde" units binnen je eigen leger, en die van de andere speler. Gewonde eenheden kunnen een interessant doelwit worden, zeker als het gaat over elite eenheden. Anderzijds is het juist zaak om je eigen gewonde elite eenheden in veiligheid te brengen. Dit gelinkt aan de beperkt beschikbare marsorders, voegt een nieuwe en interessant element toe aan dit fijne spel.
Laat horen wat jullie van deze variant vinden.
Christophe |
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
garionvg |
Posted - 04 Jul 2003 : 01:52:16 Nitzrebb, Ik heb het spel eens gespeeld met de aanpassingen die jij voorstelde ivm met dat recupereren. Volgens mij is het idd een verrijking van het spel. Ben je vlug tot die bedenking gekomen of bleek het pas na enige keren spelen dat deze aanpassing zich opdrong? Bedankt in ieder geval voor de tip :-)
Garion |
jhon |
Posted - 11 Jun 2003 : 00:50:01 je variant is zeker niet slecht en ik zou het best zo wel eens willen spelen...
Echter (sorry :) ) De regels zijn zo dat 1 beurt van noord en zuid een of meer maanden werkelijke tijd zijn... je mag dus niet aannemen dat die gevechten echt direct na elkaar gebeuren.
Verder is in de eerste beurt op voorhand bepaald wie als eerste mag vechten (ik dacht het zuiden, maar ben niet zeker en het maakt toch niet uit.). Het zou niet eerlijk zijn om de andere, die zobiezo al een aantal legers heeft verloren voor hij mag vechten, al direct een extra nadeel te geven...
Maar nogmaals, je variant heeft zeker waarde... Genoeg om het eens te proberen! :)
Verder, als je het echt moeilijk wil maken, speel dan eens volgens de advanced regels waar je je vooraadlijnen moet onderhouden... Phew! :(
Jhon
|
|
|