Phalanx Games Forum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
 All Forums
 Phalanx Games
 North & South
 Troepenbewegingen bij N&S;

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
* HTML is ON
* Forum Code is OFF
Smilies
Smile [:)]

Check here to include your profile signature.

T O P I C    R E V I E W
GeneralLee Posted - 04 Jun 2003 : 14:59:53
Dag allemaal,

Ik heb sinds kort North & South maar ik vind de regels voor bewegingen erg vaag uitgelegd.

Als ik een dobbelsteen werp om te bepalen hoeveel marsen ik mag maken, moet ik dan de uitkomst over al mijn troepen verdelen of mag iedere eenheid zoveel marsen maken?

BV als ik een 3 gooi, moet ik dat dan verdelen over mijn hele leger of mag iedere eenheid 3 marsen doen?

Alvast bedankt voor de hulp
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
joost Posted - 01 Dec 2003 : 13:38:13
quote:
[i]Originally posted by jhon[/i]
[br]Ik stel het me zo voor dat de generale staf een MARS-ORDER heeft geschreven dat door een of andere officier op het centrale plein van de stad wordt voorgelezen. In die ene marsorder staan instructies voor alle eenheden in die stad: de ene gaat naar washington, de andere blijft gewoon staan en de derde graaft zich in, bijvoorbeeld.

In analogie met jouw verhaal maak ik op dat het fortificeren ook via marsorders gaat. Dus met een order kan je meerdere troepen bevelen integraven. In navolging daarvan speel ik het spel ook dat je per stad fortificeerd en dat alleen nieuwe troepen buiten de fortificatie vallen.

nitzrebb Posted - 30 Jun 2003 : 23:14:04
Jhon, betreffende jouw uitleg over het ingraven van units: volgens jou is er een kost PER EENHEID. Nu lees ik op Consimworld net het tegenovergestelde:
Q: it cost 2 marches to entrench a box which is not a recruiting city. Does this apply to all units in that box, or is it 2 marches per unit?
A: It applies to ALL units in that Box. "Per unit" is a Naval move thing.

Alan Emrich
Die Alan blijkt zo een beetje de goeroe te zijn van de North&South; spelregels in die message groep.

Mijn besluit is dat je de spelregels moet kiezen zoals je ze het leukst spelen vindt.

Christophe
jhon Posted - 11 Jun 2003 : 01:02:04
hehe,

In alle eerlijkheid, wij speelden het vroeger ook fout, maar de regels zijn inderdaad wel realistisch!

Je moet het je eens voorstellen (dit richt ik tot allen die dit lezen, en niet direct nitzrebb):een fortificatie is niet meer of minder is dan een eenheid (van laat ons zeggen 50 manschappen) die zich letterlijk en figuurlijk "ingraaft"! Stel je voor: Loopgraven graven met overdekking voor de officieren, prikeldraadversperingen, mijnevelden, weet ik veel wat ze in die tijd hadden!... :) Het kan heekl goed zijn dat andere eenheden hielpen bij het bouwen van deze versterkingen, en pas met de tweede arsorder konden vertrekken!

In ieder geval niet iets dat je zo maar even tussendoor doet.... :)

Verder heeft een fortificatie ongelooflijk veel voordeel! Het is net hetzelfde als een elite eenheid hebben (en die hebben we graag, toch?!)

Nee, ik speel het inderdaad graag volgens de regels! Zeker gezien het enorme nadeel dat de noorderlingen hebben aan het begin van het spel! Met een beetje geluk kan de zuiderling op 10 minuten tijd het ganse spel winnen! (vraag maar aan mijn vriendin! :) )

jhon
nitzrebb Posted - 10 Jun 2003 : 19:50:14
John, we hebben dus fout gespeeld: na herlezing van de regels blijkt inderdaad dat je een of 2 marsorders per eenheid moet betalen om te kunnen versterken. Wij speelden dit anders: 1 of 2 marsen voor alle legers te versterken en/of te laten vertrekken. Al de ingegraven eenheden werden bedekt met ��n fortificatie fiche, alle niet ingegraven eenheden werden bovenop gelegd. Eerlijk gezegd werkte dit zeer goed: uiteindelijk waren het nog de dobbelstenen die bepalen of je voldoende marsen hebt om te versterken of niet, naast de troepenbewegingen die je wenst te doen. Ik kan zeggen dat het aantal beschikbare marsorders me vaak voor moeilijke keuzes stelde.

Ergens vind ik dit ook logischer: je geeft een mars-order aan een stad waarmee je een eenheid ingraaft en de overige eenheden kan laten vertrekken. Wil je echter een tweede eenheid ingraven in die stad, dan moet je daar een tweede marsorder voor uitvaardigen, maar gaat het recht om de overige eenheden te bewegen verloren omdat de eenheden reeds voldoende hebben aan het eerste order om te vertrekken.

Logischer is dus: 1 of 2 marsorders, afhankelijk van de locatie, uitvaardigen die alle legereenheden impacteren: of het nu gaat over in te graven of te vertrekken.

Christophe
jhon Posted - 10 Jun 2003 : 18:06:06
Het klopt dat 1 mars order geld voor alle eenheden in die stad. Ongeacht of alle eenheden naar dezelfde bestemming gaan.

Ik stel het me zo voor dat de generale staf een MARS-ORDER heeft geschreven dat door een of andere officier op het centrale plein van de stad wordt voorgelezen. In die ene marsorder staan instructies voor alle eenheden in die stad: de ene gaat naar washington, de andere blijft gewoon staan en de derde graaft zich in, bijvoorbeeld.

Nu de vraag van nitzrebb.

Ten eerste moet je erop letten dat het fortificeren gebeurt PER EENHEID. Als je dus in een stad met recrute-ringscentrum 2 eenheden wil fortificeren, kost je dat 2 marsen. Doe je hetzelfde in een stad zonder recrute-ringscentrum, kost het je 2 marsen PER EENHEID, totaal 4 marsen.

Nu mag je die marsen ook gebruiken om andere eenheden te laten lopen.

In een recrute-ringscentrum is dat leuk: met 1 mars laat je 2 van de drie legers vertrekken, en laat je het derde leger zich fortificeren.

Zonder recrut-centr. kost het twee marsen om dat ene leger zich te laten fortificeren. Met de eerste van die 2 marsorders kun je dan die andere twee eenheden ook nog laten lopen, dat tweede marsorder dat je gebruikt voor het fortificeren, dient verder tot niks meer...

Merk op dat een eenheid altijd zichzelf fortificeert. Als een nieuwe eenheid in een stad komt waar reeds een gefortificeerde eenheid ligt, dan is die nieuwe eenheid NIET automatisch ook gefortificeerd! Ook, als een gefortificeerde eenheid gaat lopen, dan is het die fortificatie kwijt.

Het grote probleem met fortificeren is dus dat je als een razende door je marsen heen gaat en niet veel zult kunnen lopen. Je moet dus goed opletten om je fortificeringen op de goeie momenten uit te voeren, zodat je zo weinig mogelijk marsen en dus tijd verliest. Niet altijd even makkelijk...

Het is gelukkig ook zo dat het verlies van steden zonder recrut.cetr. niet zo een grote ramp is. Je zal voornamelijk in steden met schildjes eenheden willen fortificeren. Maar soms moet het toch...

Nitzrebb, je interpretatie is dus correct.

Jhon
nitzrebb Posted - 08 Jun 2003 : 10:15:43
Hallo,
het klopt dat bepaalde regels meerdere keren moeten herlezen worden vooraleer duidelijk wordt wat wel en niet kan. Dit is onze interpretatie van de movement regels:
vertrek om te beginnen van het uitgangspunt dat een mars van toepassing is op een stad, en niet op individuele legers. Dwz dat alle aanwezige legers in een stad van ��n mars-order kunnen profiteren. Dus: je vaardigt een mars uit waarmee je alle legers in die stad laat vertrekken naar dezelfde of verschillende richtingen. Of, je laat een deel vertrekken, en een ander deel graaf je in met dezelfde mars. Maar hier is al een situatie die niet gecoverd wordt door de regels: stel je graaft je in in een stad die geen centrum voor recruitment heeft: dan kost dit 2 marsen. Vraag is nu of de units die vertrekken van dezelfde stad ook 2 marsen mogen bewegen. Onze interpretatie: aangezien een mars van toepassing is op de stad, wil dit voor ons zeggen dat eens troepen een stad verlaten hebben met de eerste mars, zij zich opnieuw in een nieuwe stad vestigen en je daar dus een nieuwe mars zal moeten uitvaardigen (bovenop de eerste 2 marsen van de stad waaruit je vertrokken bent) om deze troepen een tweede keer te verplaatsen.
Onthou ook dat tijdens een beurt een unit maar aan 2 marsen mag deelnemen.

Gegroet
Christophe

Phalanx Games Forum © 2002 Phalanx Games b.v.
Snitz Forums 2000