T O P I C R E V I E W |
nitzrebb |
Posted - 08 Jun 2003 : 10:27:44 Hallo, de spelregels ivm de maximale legergrootte en hoe je hierbij kan winnen/verliezen zijn voor ons zeer onduidelijk: we hebben verschillende interpretaties overwogen, maar van geen enkele kunnen we zeggen dat dat de juiste is.
Kan iemand toelichten wanneer je nu een plaatsje opschuift of verliest in de max legergrootte tabel? Het heeft alles te maken met het veroveren of verliezen van steden met recruitmentcentra. Maar er zijn zowel oranje als blauwe centra in noordelijke, neutrale en zuidelijke steden. Welk type stad moet ik als Noordelijke bv innemen om een plaatsje te winnen in de tabel? En hoe kan ik ze verliezen? En de regels spreken van "een stad veroveren". Wat betekent dit dan?
Alvast bedankt Christophe |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
jhon |
Posted - 11 Jun 2003 : 01:08:37 Hoi,
Waterloo is zeker de moeite waard, maar verschilt veel van N&S.;
Ik verdeel ze als volgt:
N&S; = lange termijn planning... Veel strategie en dus ook veel tacktiek
Waterloo = Middellange termijn planning... Minder strategie, enorm veel tacktiek
Nero = Enorm korte termijn planning (chaos)... Zo goed als geen strategie maar een tackiek om U tegen te zeggen...
:):):):):):):):):):):):):)
In ieder geval!!!!!! Als je Waterloo hebt gekocht!!!! Lees dan de erata die ik hier al eens heb gepost (Stuur me een email en ik zend je een pdf versie van nog volledigere errata!).
Het is jammer maar waar, de NL spelregels van waterloo zijn niet zo goed... Je hebt de eratta echt nodig! Email me! (jhon @ sgi.com, maar dan zonder de spaties... ik krijg al genoeg spam :) )
Jhon
Liever verliezen, dan winnen door geluk! (Wat hierboven geschreven staat weerspiegelt mijn eigen, persoonlijke mening.) |
nitzrebb |
Posted - 10 Jun 2003 : 19:29:45 Dag Jhon, bedankt voor deze omstandige uitleg. Zoals je het hier beschrijft, lijkt het allemaal te kloppen. Het is alleszins duidelijker dan wat we in de spelregels terugvinden. Ik denk dat we tijdens het spelen ook voor deze interpretatie gekozen hebben (weet het niet meer zo goed).
Nogmaals bedankt voor de uitleg en nog veel speelgenot met North&South.; Persoonlijk heb ik zo genoten van dit spel dat ik vandaag Waterloo ben gaan kopen: ik was al lang op zoek naar een spel dat me kon introduceren tot wargaming en N&S; heeft me helemaal enthousiast gemaakt. Ik hoop van Waterloo hetzelfde te kunnen verwachten.
Christophe
|
jhon |
Posted - 10 Jun 2003 : 17:50:11 Hoi,
Toch mooi wat een scheldwoord filter met jesubject heeft aangevangen! :)
Maar goed, als je de volgende zaken in gedachten houd, is het eigenlijk heel simpel:
- Alle blauw gekleurde steden zijn aan het begin eigendom van de noordelijke speler. Alle rozige steden zijn eigendom van de zuiderlingen.
- Waneer een speler een stad van de andere speler veroverd, legt hij daar zijn/haar vlag op. Er kan dus nooit bijvoorbeeld een noordelijke vlag op een blauw veld liggen want dat blauwe veld ia al van de noorderlingen. Als de noorderling een blauwe stad terug wint van de zuiderlijke speler, dan neem je gewoon de zuiderlijke vlag weg.
- Een stad is dus van een speler als daar zijn vlag op ligt, of als er geen vlag op ligt en de stad in zijn kleur staat. Ter verduidelijking, alle blauwe steden zonder vlag en alle roze steden met een noorderlijke vlag zijn van de noorderling.
- Natuurlijk, aan het begin van het spel liggen er nog geen vlaggen.
- Ok, nu, als een speler een van zijn steden met een recrute-rings schildje IN ZIJN KLEUR verliest, dan moet hij zijn maximale legergrootte kleiner maken.
- als een speler een stad veroverd met een recrute-rings schildje IN ZIJN KLEUR, dan mag zijn maximale legergrootte met zoveel worden vergroot.
- je veroverd een stad op de tegenstander als je op het einde van alle gevechten daar bent overgebleven. En dan mag je je vlag leggen. uitzondering, met cavalerie moet je je vlag wegnemen als je de cavalerie wegneemt voor er infanterie is gekomen. Waneer infantrie een stad verovert, dan blijft de vlag liggen wanneer de infanterie weggaat. (Dit is een limi****** van de cavalerie.) Aangezien de blauwe steden aan het begin van het spel reeds het eigendom van de noordelijke speler is, kan de noordelijke speler deze dus niet meer veroveren! Als natuurlijk de zuiderlijke speler een blauwe stad heeft ingenomen (na gevecht met blauwe eenheden, of omdat er geen blauwe eenheen waren) dan ligt de zuiderlijke vlag op die stad en kan de noorderlijke speler de stad weer heroveren.
Een voorbeeld:
Bowling Green (roze) heeft een oranje/roze schild met een 1 erop. Aan het begin van het spel is dit roze veld dus eigendom van de zuiderlijke speler. Als de noorderlijke speler deze stad veroverd, dan zal de zuiderlijke speler zijn legergrootte met 1 moeten verminderen. De noorderling mag zijn legergrootte NIET groter maken, want deze stad heeft enkel een oranje/roze schild, Geen blauw!
Als de zuiderling deze stad terug heroverd, dan mag de zuiderling zijn legergrootte groter maken, de noorderling moet zijn legergrootte niet kleiner maken, weerom omdat er in die stad geen blauw schildje staat.
Ander voorbeeld:
Cincinati (blauw) heeft een oranje/roze schildje met een 1 EN een blauw schildje met een 1. Aan het begin van het spel is deze stad reeds eigendom van de noorderlijke speler (dit betekend dus dat dit en alle andere blauwe recrute-ringscentra reeds in de start-maximale-legergrootte van 34 zijn bevat). Veroverd de zuiderlijke speler cincinati, dan moet de noorderlijke speler zijn legergrootte verminderen wegens het blauwe schildje en de zuiderlijke speler zijn legergrootte verhogen wegens het oranje/roze schildje.
Viola, niks aan dus. Als je nog vragen hebt, laat maar horen.
Jhon |
|
|